Laden Evenementen

Een boekvoorstelling van kunstenaar en bezieler van ons kunstproject ‘De Haak’ in Herberg Macharius, Luc van Lent. Het boek is een selectie beeldend werk van Luc… schilderijen, tekeningen, objecten en installaties, vanaf 1981 tot 2021. Naar aanleiding van de boekvoorstelling zal auteur Christophe Vekeman in gesprek gaan met de kunstenaar.

Dit boek omvat een tijdspanne van veertig jaar en begint in 1981 op de leeftijd van 22 jaar. De eerste werken zijn enkele schilderijen met portretten, olieverf op doek, gemaakt als student aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Ze zijn bepalend voor de verdere evolutie. Het figuratieve blijft belangrijk, maar de drang om buiten het schilderij te treden blijkt groot. De omlijsting maakt er deel van uit, wordt een geheel. Al gauw blijft de derde dimensie als enige over, het schilderij verdwijnt als het ware, de omlijsting wordt het werk. Het worden objecten waar vorm, kleur en heel dikwijls ook beweging aanwezig is. Op hetzelfde moment ontstaat er ook een reeks zwart-wit tekeningen met houtskool of inkt waar – opnieuw- de omlijsting deel van uitmaakt.

Onder invloed van “Memphis”, een Italiaanse designbeweging, komen lampen tot stand die in het verlengde liggen van de voorgaande objecten. Ze vormen een keerpunt: nu moet de
keuze gemaakt worden om verder te gaan in de design- dan wel in de kunst-‘wereld’. Zonder al teveel onderscheid te willen maken valt de voorkeur op het artistieke. Rond 1989 krijgt het werk een religieuze input, onder de noemer ‘kunst is religie, religie is kunst’.Thema’s als liefde, dood,vagevuur, enz… worden op een dubbelzinnige manier getoond, als het ware een sprookjeswereld met een soms kritische noot. Een wereld waar een eigen interpretatie een essentie wordt.

Vanaf 1996 doet papier-maché zijn intrede. Er wordt gemoduleerd en soms kleur aangebracht, de objecten krijgen opnieuw een figuratieve verwijzing die tien jaar later stilaan
verdwijnt. De bewondering voor Mondriaan krijgt uiting vanaf 2012, maar een reeks objecten uit 2017 wordt het hoogtepunt. Geometrische lattencomposities in zwart-wit met enkele geel-rood en blauw accenten, omhoog hangend en bewegend.

Vanaf 2017 wordt schilderen op doek of paneel weer belangrijk, de abstractie krijgt een permanente rol waar vooral kleur, maar ook vorm en compositie tot een esthetische visie
leiden.