De 19de eeuwse zeehaven van Gent. Een verhaal over kaaien, oevers, treinen en kranen

Geplaatst door op 13 september 2018

ZONDAG 7 OKTOBER, 11-13u. Na de middeleeuwse structuurwerken ten behoeve van de scheepvaart op het Historisch Café van 3 juni, komt nu de 19de eeuw aan bod: Marc Pinte zal de verschillende zeehavenprojecten belichten. Aan de hand van historische beelden en kaarten gaat hij dieper in op de identiteit van het oude zeehavengebied om vervolgens te bekijken welke maritieme objecten er opnieuw hun thuishaven kunnen vinden met het doel de oude haven zichtbaar en leesbaar te maken voor een breed publiek van bewoners en gebruikers.

Naast losbruggen, oude spoorwagons en kaaien zijn het voornamelijk de oude havenkranen die in het oog springen. Deze Gentse havenkranen kennen een lange geschiedenis.  In de archieven vinden we al een vermelding in 1355. Dit rijke verleden werkte inspirerend bij de opmaak van de visie op het stadsontwikkelingsproject ‘Oude Dokken’. De havenkranen kregen er een rol en zullen de skyline van dit nieuwe stadsdeel domineren als getuigen van het maritieme verleden. Naast een landmark functie zullen twee havenkranen ingezet worden als uitkijkplatform, toegankelijk voor het brede publiek. Zo kunnen bezoekers proeven van het maritieme erfgoed en het industriële verleden oproepen op de plaats waar het zich ooit heeft afgespeeld.

De voorbije twee jaar zijn er zes oude havenkranen in dit gebied geplaatst. De havenkranen hebben een zeer diverse leeftijd, vorm, kleur en techniek. De kleinste kraan is 5 meter hoog en werd manueel bediend; de grootste kraan is 51 meter hoog. Tijdens de lezing worden de verschillende Gentse kranen besproken.

Waar: Herberg Macharius, Coyendanspark 1
Wanneer: zondagvoormiddag 7 oktober, 11u
Toegang gratis

Reacties zijn gesloten.